torsdag 13. februar 2014

Hjemmebakt brød og PB2

God ettermiddag alle.

I går kveld heiv jeg meg rundt og bakte brød igjen. Det er et par uker siden sist, fordi det har vært så travelt. Jeg var seriøst lei av kjøpebrød nå. Og i tillegg er det så mye mer mat i 2 skiver hjemmebakt brød kontra 2 skiver kjøpebrød. I tillegg er det mye sunnere. Kaloriinnholdet er ca det samme i det kjøpebrødet vi bruker (Monstergrovt barnebrød fra Kiwi) og mitt grove brød - ca 70 kcal pr 100 gram. Men i hjemmebakt brød slipper du ekstra tilsatt gluten (som ofte gjør magen oppblåst) og du får ekstra med fiber som magen liker så godt og har lav GI. I tillegg er kjøpebrød pumpa full av luft så man må ofte ha ei skive ekstra for å bli mett.

Oppskrifta jeg bruker finner du her. Den er fra Grete Roede og gir utrolig gode og saftige brød. Det jeg gjør anderledes er at jeg har oppi 3 dl ekstra med vann sånn at deigen blir klissete. Jeg "heller" den i formene i stedet for å bake ut (Non-knead bread). Jeg synes brødet blir saftigere da. I tillegg har jeg oppi ei god ts "Ekstra fersk" (det finner du sammen med gjær i butikken).

Hva er din favorittoppskrift på hjemmebakt brød?? Skriv gjerne i kommentarfeltet. 


Her ser dere mitt nybakte brød. På skivene har jeg testa PB2 som jeg skrev om i går. Og gjett om det var godt!!! Det var en helt tydelig peanøttsmak og en mild sjokoladesmak. Gjett om det blir flittig brukt på brødskiva fremover. Nå gleder jeg meg til jeg skal teste det ut i bakst. Snickerskake kanskje?

Du finner PB2 på Iherb her. Hvis du aldri har bestilt på Iherb før så er det altså ikke vanskelig i det hele tatt. Det er som å handle i en vanlig norsk nettbutikk. Bare pass på å holde deg under 200 kr grensa for å slippe toll og moms. Er det første gang du bestiller fra Iherb kan du bruke koden HRK170 i rabattkodefeltet når du kommer til kassa. Da får du 5 % avslag på bestillinga di.

Da er det snart tid for middagslaging her i gården. Svensk Kassler med rotmos. Yummy.



Jeg avslutter med et nydelig bilde jeg har fått låne fra Maries Verksted.  Carpe diem! 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar