mandag 4. januar 2016

Sunnere - sammen, chiapudding og brødbakst.

Mitt prosjekt Sunnere-sammen! er oppe og går igjen etter å ha ligget brakk i snart to år. Hvorfor er bloggen og prosjektet oppe og går igjen? Hva skjedde? Jo, det skal jeg fortelle dere.

Jeg kom til et punkt i livet der veggen datt ned. Inni hodet ble det svartere og svartere. I sommer forsto jeg alvoret og tok grep. Etter samtaler med kyndige mennesker, forsto jeg at sist gang jeg var skikkelig glad og hadde overskudd og energi, var da sunnere - sammen var en viktig del av hverdagen min. Så her er jeg igjen. Klar til å både jobbe med matvanene og den fysiske formen min, samt blogge.

Som en del av det å legge om til sunnere kosthold igjen, er jeg stadig på utkikk etter sunn mat og alternativer slik at jeg kan variere. I dag har jeg testet ut to ting som jeg definitivt kommer til å fortsette med. Til frokost hadde jeg chiapudding med skogsbær. Dette var utrolig smakfullt og mettende. Og fantastisk enkelt å lage. Kvelden i forveien blander du 2 dl kokosmelk og 2-3 ss chiafrø og setter i kjøleskapet. Det som skjer om natta, er at chiafrøene sveller ut slik at blandingen får en tykk puddingaktig konsistens. Jeg toppet det hele med skogsbærblanding, men du kan bruke annen type frukt eller bær etter som du liker. Smaken var nydelig av kokos og bær.
Chiapudding med skogsbær

Så - hva er chiafrø? Chiafrø er frø fra en Sør-Amerikansk plante. I følge det jeg har lest meg frem til er disse frøene spekket med godsaker for kroppen. Blant annet inneholder de masse omega 3 fettsyrer og antioksidanter. De er proteinrike (og dermed også veldig mettende) og karboinnholdet er av en sånn art at mesteparten er fiber (som ikke taes opp i kroppen, men er gull for magen). Bloggeren Fitfocuse har skrevet et innlegg om chiafrø her

Jeg er også stadig på søken etter godt og sunt brød. I dag kom jeg over ei oppskrift jeg måtte teste. Smakte på ei helt fersk skive i sta og den var veldig god. Og luftig!

Oppskrifta er som følger: 
4 egg og en stor boks cottage cheese vispes godt sammen. 
Tilsett 330 gram havremel og 70 gram solsikkekjerner og 2 ts bakepulver. Man kan også ha oppi f.eks raspa gulrot. 
Jobb godt sammen og ha i ei bakepapirkledd form. Stek på 200 grader i 45-50 minutter. Avkjøl og skjær i skiver. Putt i fryseren og ta opp etterhvert som du trenger så har du alltid ferske brødskiver. m du skjærer brødet i 25 skiver, har hver skive 94 kcal. (Men plenty proteiner og lite karbo).


Jeg har begynt å forske mer på dette med å bruke havregryn og havremel. Havre er kolesterolsenkende, inneholder masse viktige vitaminer og mineraler kroppen trenger, reduserer risikoen for blodpropp, den er fiberrik, blodsukkerregulerende, bra for fordøyelsen... lista over havrens gode egenskaper er eviglang! Og havregryn er jo også supert til grøt. Så det å starte dagen med havregryn gir et godt grunnlag for kostholdet resten av dagen. 

Denne månedens Sunnere - sammen! utfordring er 12 trimøkter på minimum 30 minutter i løpet av januar. Jeg har gjennomført 3 stk. I dag er en hviledag. Men i morgen er det på med joggeskoene og ut og gå igjen. Jeg har fått super julegave av mannen - Shine misfit aktivitetsarmbånd. Uansett trim eller ikke, skal dette fylles opp med poeng hver dag. Så i dag ble det trapper i stedet for heis på jobb. Jeg er neeesten i mål. Tenkte å ta en raid med støvsugeren og litt rydding etter lillesnupp her i heimen, så da satser jeg på full score i dag også. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar