tirsdag 5. januar 2016

Råkka fiskekakevåkk!

I dag sa jeg til gubbelure at det var fiskekaker på menyen i dag. Fiskekaker.... I hans hode er det nesten det kjedeligste som fins. Jeg må innrømme at jeg synes også fiskekaker er litt kjedelig. Særlig når man serverer dem sånn:
Fiskekaker med grønnsaker (bildet er lånt fra nettet)

I bilen på vei hjem fra jobb tenkte jeg at det måtte da finnes andre måter å lage fiskekaker på. I brun saus? Joda, det husker jeg fra barndommen. Men så er jeg ikke så flink til å lage sunn brun saus. Skal brunsaus være godt må jeg liksom pakke oppi meierismør og fløte og sånn. Fiskekaker i brunsaus utgikk med høye kneløft. Fiskeburger? Hm.. nei, for guds skyld. Jeg måtte ikke ødelegge mannens elskede forhold til real hamburger med feit dressing og masse ost og bacon. 

Så hva ble det? Tadaaaaaaa! Wok med fiskekake og wokgrønnsaker. Det er den enkleste fiskekakemiddagen jeg noensinne har laget. Skjær opp fiskekaker (grove - 80 % fisk) i strimler/terninger. Stek litt i stekepanna. Hiv oppi en pose wokgrønnsaker (Jeg brukte Rock wok grønnsaker). Stek videre til det er ferdig. Når du serverer det, kan du servere med ris ved siden av, eller bare sånn som det er med fiskekake og grønnsaker. Men du - pssst: Forsøk å ha en dæsj sursøt saus over. Det løfta fiskekakene til nye høyder!!! Både jeg, mannen og minstemor gafla innpå. Og restene (en liten posjon) pakka jeg i matboksen, så har jeg lunsj i morgen. 

Råkka fiskekakevåkk


Her er et lite stemningsbilde fra gåturen min i dag. Strålende fint januarvær som jeg liker det - null snø! Det betyr skogstur nemlig. Siden jeg er av sorten nordmann som er født uten skigenet er jeg avhengig av snøfritt for å komme meg på skogstur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar