fredag 15. januar 2016

Middagsplan for uke 3

God morgen godtfolk. Jeg våknet tidlig i dag. Typisk nok har jeg vært dautrøtt når klokka har ringt hver morgen denne uka. Men i dag når jeg endelig skulle sove litt utpå, våknet jeg kl 6 - lys våken!! Da var det bare å stå opp og sette på kaffen og tenne i ovnen. Kaldt i dag også. Brrrr!

Den deilige morgenstunden ble brukt til middagsplanlegging for kommende uke. Når jeg skal planlegge middag, pleier jeg alltid å ta et dypdykk i skap og fryser for å se hva jeg har og så evt skrive handleliste for å supplere. Den kommende uka ser menyen slik ut:

Mandag: Betasuppe med skinkebiter.
Tirsdag: Kyllingkjøttboller med grønnsakspasta
Onsdag: Grove fiskekaker med råkost.
Torsdag: Kyllingsalat med fullkornspasta
Fredag: Fish'n crisp med råkost
Lørdag: Hjemmelaget gryterett med salat og fullkornsris
Søndag: Ovnsstekte svinekoteletter med rotmos





Jeg prøver å putte inn fisk to dager i uka. Dessverre er vi ikke så begeistret for laks her i huset, så det meste går på torsk og sei. Når jeg kjøper fiskekaker, sørger jeg for å kjøpe fiskekaker med minimum 80% fisk. De er litt dyrere, men til gjengjeld er de sunne! Og metter mer enn "luftfiskekaker". 1 fiskekake er mer enn nok for min del.

Jeg får ofte spørsmål om hvor mye jeg spiser til middag. Som tommelfingerregel spiser jeg 150 gram kjøtt/fisk (så rene produkter som mulig). Har vi noe annet enn kjøtt/fisk velger jeg karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig, samt magre pølsevarianter. Visste du at du sparer ca 100 kcal pr 100 gram ved å velge karbonadedeig i stedet for kjøttdeig??

Ellers er planen å få til trimtur 2-3 ganger til uka. Det er litt hektiske dager, men jeg skal nok få det til. Det er bare om å gjøre å ignorere unnskyldningene.


Ha ei super helg folkens! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar