søndag 17. januar 2016

Javisst kan vi spise pizza!

God formiddag godt folk. Det er søndag og typisk nok våknet jeg styggtidlig. Litt over halv seks var jeg oppe og spratt. Irriterer meg grønn over at jeg våkner så tidlig av meg selv i helga og når det er mandag, er jeg dautrøtt når alarmen går. Jaja. Får nå mye ut av dagen da.

I går kveld testa jeg en pizzabunn fra Coop. Den var perfekt til mitt bruk. Det er porsjonspizzabunn på 70 gram (4 i pakken). Dette er en grov pizzabunn som inneholder blant annet betaglukan som er gunstig for kolesterolet. Anbefales!


En pizzabunn inneholder 197 kcal. 


Fordi jeg var litt på underskudd på kcal i går, unnet jeg meg ekstra mye fyll oppå. 150 gram biffkjøtt, masse løk og paprika og det hele ble toppet med 40 gram revet ost lettere fra Tine. Som saus ble det lettvindt - 1 ts tomatpure. Hele pizzaen kom på 497 kcal. Ved siden av spiste jeg salat. Du kan selvfølgelig redusere kcal innhold ved å kutte ned på det du putter oppå pizzaen. 

Ser det ikke digg ut??

Vi er nå halvveis i januar og mange har nok som nyttårsforsett å gå ned i vekt og komme i bedre form. Hva er statusen nå - drøyt 2 uker ut i januar? Har du gitt opp? Da bør du lese videre.

Jeg hadde en lang prat med ei venninne i går kveld. Det satte meg på tanken om at de aller fleste ønsker en kickstart og kaver og styrer med å få mat og trening på plass fra dag en. Man vil se resultater fort! Og så blir det vanskelig å holde styr på alt, man får dårlig samvittighet for det man ikke fikser og motivasjonen daler fortere enn fort. Og man faller tilbake til det gamle og tenker at det bare er å gi opp. (Been there, done that).
Her er dagens supertips fra meg. Ta en ting av gangen. Ikke fokuser på alt fra start. Konsentrer deg først om å endre matvanene. Vet du at du ikke spiser frokost? Okay - sørg for å få den på plass først. Er du av typen som spiser to ganger om dagen? Vel da må fokuset være å spise oftere. Max 4 timer mellom hvert måltid. Er du av typen som alltid har snop i skapet? Hiv det ut. Alt! Du får lov til å kose deg, men det er ikke nødvendig å ha skapet fullt av sjokolade og potetgull til enhver tid. Planlegg uka og handle stort. Da slipper du å dra innom butikken, stupsulten på vei fra jobb. (Da er nemlig sjansen stor for at du ender opp med hurtigmat pluss en sjokkis). Ha nødproviant i veska. Et eple, et kokt egg eller en byggrynslunsj er gull.
Når du føler at du har fått dreis på maten, kan du begynne å tenke på trening. Ikke tenk at du skal trene 5 dager i uka. Start med å få til en gåtur på 30-40 minutter et par, tre dager i uka. Det er heller ikke nødvendig å kave og stresse med å dra på senter for å trene styrke. Ta ti knebøy før du hopper i dusjen. Mens du pusser tennene kan du ta tåhev. Det finnes masse du kan gjøre av hverdagsaktiviteter som hjelper på. Kutt heisen, gå trapper. Skru opp volumet når du hører en fin sang på radio og ta en dans. Uansett hva du gjør, gruser du de som sitter i godstolen.
Ikke fokuser på alle de 20 kg du skal ha av. Fokuser på 3-5 kg av gangen. Målet må være realistisk. Tenk at du skal ned 500 gram i uka, alt over er bonus.
Ha en fin søndag alle. Her er det ventet masse snø i dag så da blir det nok snømåking utpå ettermiddagen. Men før snøen kommer, skal jeg ut på tur.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar