onsdag 29. januar 2014

Intervalltrening - hva og hvorfor?

Jeg må bare si det med en gang. Jeg var joggehater. Seriøst!! I det hele og det store ganske så lat og makelig anlagt. Har vært periodetrener noen ganger i mitt liv. Zumba og andre danserelaterte treningsformer var tingen da. Men har egentlig hata litt. Fordi jeg blei jo sliiiiiiiiiiten. Men folkens - trening skal faktisk være litt vondt. Og man må faktisk slite litt for å bli i bedre form. Og være litt stiv og støl. Men vet dere, det er ikke farlig. 

Lille julaften bestemte jeg meg for at jeg skulle ut å gå hver eneste dag i romjula. Og det løftet til meg selv holdt jeg. Fra før av hadde jeg appen Endomondo installert på telefonen og den brukte jeg for å måle hvor langt  jeg hadde gått, hvor fort osv. Artig når sånt blir registrert og man kan se i ettertid. Mot slutten av romjula oppgraderte jeg til premiumversjon. Da fikk jeg litt flere funksjoner. Blant annet kunne jeg få en treningsplan basert på hvor fort jeg hadde gått runden min den siste tia. Jeg bestemte meg for at jeg skal klare å løpe 5 km sammenhengende. Til slutt. Jeg tasta inn de nødvendige data og vips - der var intervalltreninga tilpasset meg. 4 ganger i uka. Og jeg får reminders på telefonen i tilfelle jeg skulle "glemme" det en dag.

Hva er intervalltrening?

Intervalltrening er rett å slett å bevege seg ei strekning i varierende fart. Man veksler mellom å jobbe i høy fart og restitusjonsperioder. Det finnes masse forskjellige intervallprogrammer man kan kjøre. Løplabbet har en del forskjellige programmer du kan se på. De finner du her

Hvorfor er intervalltrening lurt?

Målet med intervalltrening er å øke kroppens evne til å være i bevegelse over lang tid og med relativt høyt tempo. Enkelt forklart - for å komme i bedre form og få bedre kondis! I tillegg øker kroppens oksygeninntak, styrke hjertet, redusere hvilepuls og effektivisere lungeventilasjonen. Og ikke nok med det - kroppens evne til å forbrenne fett og karbo øker også. Så sånn som jeg ser det så er intervalltrening reine kinderegget!! 


Uansett hvor dårlig form og dårlig kondis man nå enn måtte ha så kan man kjøre intervalltrening. Og man trenger ikke løpe om man ikke klarer det. Man kan gå. Det man gjør da er å gå så fort man klarer i de periodene man skal ha høy fart. Og har man en bakke å gå i er det ekstra bra. Pr i dag veksler jeg mellom å gå og å løpe. Jeg håper at jeg om ikke så lenge bare kan variere løpetempoet mitt.

Og det funker! Fort!! I starten løp jeg på tredemølle. Da hjelper jo båndet deg til å holde farta. Så fant jeg ut at jeg skulle prøve å løpe ute for å få variert terreng å løpe i. Det veksler mellom flatt, nedover og oppover. Og midt i er det en laaang, bratt oppoverbakke. For 10 dager siden brukte jeg 36 min og 16 sek. I dag brukte jeg 36 min og 41 sek på 4,03 km. Dvs ca 0,5 km lengre på ca samme tid på bare ti dager det. Og det motiverer.

Så folkens! Finn frem godskoene, god påkledning (klær etter vær), musikk på øret og ut og tren intervall! 



PS... husk refleks!!!! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar