torsdag 30. januar 2014

Fredagspizza

Hurra det er freeeeeedag. Beste dagen i uka. Og i dag er det lov å kose seg litt. På menyen hos oss blir det nok hjemmelaget pizza.  Pizza liker de fleste. Og den kan faktisk gjøres ganske så sunn sånn at man kan spise med god samvittighet.
Jeg lager porsjonspizzaer fordi hos oss liker vi litt forskjellige ting på pizzaen. Og fordi jeg vil ha kontroll på hva og hvor mye jeg spiser. Jeg bruker denne grunndeigen:
3 dl vann
1/2 pk gjær
2 1/2 dl grovt sammalt hvetemel
4 1/2 dl fibra mel
1 ss olivenolje
1/2 ts salt.
Bland det tørre og tilsett olje og vann. Elt godt sammen og hev. Lag porsjonsbunner på 100 gram deig. Kjevles ganske så tynne. Jeg lager opp de jeg skal bruke. Det som blir igjen lager jeg bunner som jeg halvsteiker og fryser. Lettvindt til neste gang jeg skal ha pizza.
På pizzaen min smører jeg på 1 ss tomatpure. Så har jeg på 130 gram stekt og krydret karbonadedeig, løk, paprika og tomat. Og 5-6 oliven. Det hele toppes med litt revet lett gulost. Og så krydrer jeg med pizzakrydder. Stekes på 225 grader i 10-12 minutter.
Nam nam!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar